Kirjoittaja juhalehtonen » Elokuu 16, 2012
Moi,
Ulla esittää ajankohtaisen kysymyksen. Itselleni vastaus on selkeä. Kierros täyttää juuri sopivasti liikunnallisen aukon minun elämässäni. Se liikuttaa minua ympäri vuoden monipuolisesti ja saan kilpailla tosissani itselleni hyvissä ja vähemmän hyvissä lajeissa. Uusia haasteita on joka vuosi. On ollut jo 18 vuotta. Ystävystymistä. Olisi kiva tietää, että mitähän Kierros on muille osallistujille?
Olemme hallituksessa pohtineet erityisesti parin viimeisen vuoden aikana Kierroksen arvoja, ja missiota, josta Ulla kirjoitti. Näiden pohtimimen on ollut äärimmäisen tärkeää, kun olemmehan laatimassa mm. sääntöpakettia yhdistetylle Kierrokselle.
Aika ajoin on tärkeää pohtia, että mikä on oleellista Kierroksessa? Mitkä lajit, montako lajia, mihin vuodenaikaan, millä tyylillä, SM-arvo vai ei, pisteytysmalli jne? Lopputulemana tulee olla monilajikestävyysliikkumista ja reilu peli.
Minusta Kierrokselle on yhä suuri tilaus. Haastavaa on saada näkyminen, ilme ja vaikka ajankohtaisuus toimimaan. Tuleva vuosi 2013 on ensimmäinen uusi vuosi Kierroksen historiassa. Minun mielestäni meillä on vihdoin selkeä paketti kaikille kestävyysurheilusta kiinnostuneille. Kehitettävää toki riittää. Minä todella toivon, että mikään oleellinen ei muuttuisi, ja että Kierros kiinnostaisi minua myös tulevaisuudessa. Jos joku Vuosikokous joskus päättää vaikkapa luistelun vaihtamisesta uintiin, tai maantiepyöräilystä maastopyöräilyyn, niin tuskin se minun kiinnostumistani laimentaa, sillä minulle Kierroksen arvot ovat yleisemmällä tasolla. Meillä kaikilla on oma arvomaailmamme.
Kalevan Kierros on toimiva kilpailu niin kilpahenkisille kuin kuntoilijoillekin. Onko tämä näkökulma jotenkin ristiriitainen? Jos tarjotaan reilu kilpailu, niin minusta se sopii kaikille. Voitaisiinko naisten kilpailua palvella paremmin? Tärkeä tavoite on se, että mikään osallistujaryhmä ei koe vääryyttä, vaikkapa kuntoilijat, naiset, kilpailijat, nuoret tai keski-iän ylittäneet.
Pidän jatkuvia muutoksia huonona kehityspolkuna. Jatkuvuus ja pitkäjänteisyys takaa Kierroksen pysyvyyden. Menestyäkseen Kierros tarvitsee innostuneita hallituslaisia ja aloitteentekijöitä.
Toivottavasti tämä hieman avaa monisäikeistä aihetta. Kysymyksiä se varmaan herättää, toivottavasti.
T. Jussi
KK-hallituksen puh.joht.