Sääntömuutoksia

Hallitus päivitti viime vuonna sääntöjä, mutta muutosten tiedottaminen epäonnistui erityisesti pyöräilyn lajisääntöjen osalta. Tänä vuonna hallitus yrittää parantaa toimintaansa tässä suhteessa. Osakilpailusääntöjä on päivitetty muutosten osalta. Suurimmat muutokset edellisiin lajisääntöihin ovat jo aikaisemmin pyöräilyn huoltoautojen kieltämisen lisäksi seuraavat asiat:

kypäräpakko

Luistelussa kypärän käyttö on jatkossa pakollista myös rataluistelussa. Aikaisempi vapaaehtoisuus on vaihdettu pakolliseksi turvallisuuden vuoksi. Kun radalla on yhtäaikaa 40-50 hyvinkin eritasoista luistelijaa, niin törmäysriski kasvaa. Ohitustilanteita tulee jokaisessa erässä melko paljon. Monen hengen ryhmien ohittaessa toisiaan ei välillä radan leveys meinaa riittää ja äkillisten suunnan muutosten vuoksi kaatumisriskit kasvavat. Vauhtiahan saattaa olla parhaimmillaan lähes 40 km/h. Jää on kovaa ja kovasta vauhdista kaatuminen saattaa olla kohtalokasta, jos lyö päänsä jäähän tai muiden luistelijoiden luistimiin. Tämän vuoksi kaikilla luistelijoilla tulee olla kypärä päässä luistelussa. Kypärän rakenne on vapaa; pyöräily- ja jääkiekkokypärät ovat parhaimpia.

IMG_1592

Soutu on mahdollista suorittaa parisoutuna samoilla kriteereillä kuin melonta eli sääntöihin on lisätty kohta:

Matkan voi myös suorittaa parisoutuveneellä, mutta tällöin suorituksesta ei saa taulukkopisteitä, vaan pelkän suorituspisteen.

 

Comments are closed.