Suomennos: ”Vartalon asento ja kehon painon hyödyntäminen luistelutekniikassa”

Tehokas luistelija käyttää oman kehonsa painoa nopeuden kasvattamiseen. Tämä on ”vapaata” massaa, jota oikein käyttämällä voit käyttää eduksesi. Tämä tapahtuu hetkenä, jolloin luistelija liukuu ja muuttaa painoaan jalalta toiselle. Itse asiassa tämä on melko yksinkertainen fysiikan oppitunti. Painovoiman avulla voit lisätä nopeutta. Jos teet tämän tehokkaasti, liikut nopeammin.

On erittäin tärkeää käyttää kehon painoa avuksi työnnettäessä luistinta sivusuuntaan. Myös vartalon asento luistelussa perustuu tähän. Tärkeintä minkä tahansa tason luistelijalle on oppia  liikuttamaan ylävartaloa samalla kun vaihtaa jalkaa. Periaatteessa liikutat ylävartaloasi yhdessä jalkasi kanssa (jalka, joka juuri lopetti työn). Ylävartalo ei saa liikkua vastakkaiseen suuntaan vapaaseen jalkaan verrattuna.

/Users/carolienhunneman/Desktop/Screen Shot 2018-01-11 at 9.21.49.png

Kuvat 1a ja 1b: Työntöhetkellä ylävartalon on osoitettava suoraan eteenpäin (tai kuten kohdassa 1a, jopa hieman kohti työntöjalkaa).

Miksi tämä on niin tärkeää? Kun sinulla on paino työntöjalalla, sinulla on oikeat olosuhteet työntää. Tällä tavoin saat painetta työntöjalkaan. Jos ylävartalo asettuu molempien jalkojen väliin, sinulla ei ole oikeita olosuhteita (kehon asento). Tämä on melko yksinkertaista: jos et voi työntää, et etene nopeasti. Ensin sinun tulee saavuttaa asento, josta voit työntää. Jos sinulla ei ole tätä, nopeutta on vaikea saavuttaa.

Kaarteissa painon siirto toimii aivan samoin. Pidä paino jalalla, joka työntyy sivuttain oikealle (ei taaksepäin), ylävartalon on pysyttävä paikallaan, suorassa ja vaakasuorassa eteenpäin. Vaikeinta tässä on pitää lantio johtamassa. Vasen lonkka nojaa sisäkaarteeseen ja ylävartalo ei käänny kaarteeseen, vaan pysyy suorana.

/Users/carolienhunneman/Desktop/Screen Shot 2018-01-11 at 9.10.51.png /Users/carolienhunneman/Desktop/Screen Shot 2018-01-11 at 9.16.41.png

Kuviot 2a ja 2b: Kaarteessa, ylävartalo osoittaa suoraan eteenpäin ja lantio nojaa kaarteeseenpäin.

Ensimmäinen asia, jota katson luisteluvalmentajana, on kehon asento. Jos asento on väärä, painetta ei synny. Onko asento kunnossa? Sitten työskentelemme työnnön suuntaan. Liikkeen tulisi olla kokonaan sivulle ja työntämisen hetkellä terän pitäisi osoittaa luistelusuuntaan samassa linjassa ylävartalon kanssa. Vapaa, palaava jalka on myös erittäin tärkeä, koska se luo luistinliikkeeseen heilurin ja tasapainon. Lihakset saavat hetken levon ja palautumisen, kun varpaat osoittavat alas polvikulman ollessa noin 90 astetta.

 

Kuvio 3: Luisteluasento vapaan jalan palautuessa.

Carolien Hunneman on liikunnanopettaja, pikaluisteluvalmentaja, entinen ammattimaratonluistelija ja multiskate –intoilija Hollannista. Hänellä on SkateXperience-luistelupalvelu ja toimii valmentajana Helsingin Luisteluakatemiassa. Katso myös www.skatexperience.com.

 

Kankeahko käännöksemme a´la Minna & Ari Hokkanen, vaan toivottavasti tätä oli helpohko lukea…

 

 

Comments are closed.